Bach Andreasen har stor erfaring når det kommer til værdiansættelse af virksomhed. Her får du en gennemført, realistisk og veldokumenteret rapport over din virksomheds værdiansættelse. Virksomhedens værdi påvirkes af enormt mange faktorer. Vi tager bestik af dem alle og leverer rapporten til aftalt deadline.

Værdiansættelse af virksomhed

En værdiansættelse af virksomheden går i alt sin enkelthed ud på at beregne hvad virksomheden er værd i dette øjeblik. Det er både materielle og immaterielle aktiver. Der findes mange grunde til at en virksomhed skal værdiansættes. Det kan være du står i en situation hvor du overvejer at sælge virksomheden, der kan være et generationsskifte på vej og nu vil du have helt klare linjer omkring dine egne forventinger og den realistiske værdi på virksomheden. Det kan også være i forbindelse med finansiering eller omlægning af lån. Måske er virksomheden erklæret konkurs og nu skal der dannes et overblik over hvor meget virksomheden kan indbringe ved salg.

Hvordan foregår værdiansættelsen?

Vi ved at et tæt samarbejde med dig er essentielt for at kunne lave en kvalificeret værdiansættelse. Derfor lægger vi stor vægt på at have tæt kontakt med dig hele vejen igennem processen. Et sådan forløb kræver tillid. Det gælder begge veje. Derfor gør vi os umage når det kommer til kommunikation og forståelse for dig og virksomheden der skal værdiansættes. Vi stræber naturligvis efter at skabe størst mulig værdi for vores kunder.

Helt lavpraktisk foregår det sådan når vi har skrevet under på en kontrakt, at vi  tager ud til boet. Her får vi fra start af skiftet alle låse ud, så det KUN er os der har adgang til lokalerne. Det gør vi for at kunne være 100% sikre på at de ting vi registrerer i virksomheden, de også er der den dag vi afleverer rapporten omkring dine værdier. Vi dokumenterer og registrerer alle fysiske aktiver på adressen. Herefter vurderer og prissætter vi alle de enkelte aktivers værdi. Det er der mange måder at gøre på, afhængig af hvilket aktiv vi snakker om. Når vi er færdig med den proces afleverer vi rapporten til dig og du har nu en uvildig værdiansættelse.

værdiansættelse af virksomhed

Hvad skal du selv bidrage med?

En værdiansættelse kan være en (for nogle) grænseoverskridende ting. Du ved ligeså vel som vi ved at ingen virksomheder i denne verden er ens. Det kan være detaljer der gør at en virksomhed adskiller sig fra de andre og dermed får en højere eller lavere værdi. Derfor er vi nødt til at vide alt om din virksomhed.

Listen over faktorer vi skal regne ud fra er en ikke-fast-defineret liste, netop fordi der er så stor forskel fra den ene virksomhed til den anden. Bare rolig, vi tager naturligvis styringen, så vi kommer godt og sikkert igennem hele forløbet.

Der er dog visse elementer som (næsten) altid ligger fast og som vi skal kende til:

  • Køretøjer
  • Halvfabrikata
  • Produktionsudstyr
  • Inventar
  • Fremtidsudsigter
  • Kundebasen
  • Regnskab – herunder den nuværende balance, omsætning, resultat, trends, renter, aktiver, passiver, egenkapital og gæld.
  • Varelager
  • Værdien af dit brand som helhed.

Kan jeg ikke bare værdiansætte min virksomhed selv?

I princippet jo. Du kan godt selv værdiansætte din virksomhed. Der er ikke nogen lovkrav eller andre bestemmelser der siger at man absolut skal have professionel hjælp, men hvis du har læst dig igennem de ovenstående afsnit og følt dig bare lidt på udebane, så skal du lade en professionel stå for arbejdet. Vi oplever ofte at kunden har en helt anden værdiansættelse i tankerne end den endelige værdi vi i fællesskab når frem til. Det er naturligvis på både godt og ondt. I nogle tilfælde kommer kunden med så beskedne bud på deres egen værdi at den pris det koster at få vores hjælp nemt er tjent ind igen. Et par gange.

Vi er din uvildige tredjepart, hvilket en evt køber vil sætte pris på. Vi har ingen interesse i at “fuske” med tallene. Det havde været en anden sag hvis værdiansættelsen var lavet af en fra ejerkredsen af virksomheden.

Her får du erfaring og kvalitet

Igennem årene har vi løst et utal af vurderingsopgaver i hele landet. Vi har også leveret vurderingsrapporter til flere forskellige brancher. Vi har kort sagt set og været med til det meste. Kontakt os allerede idag for at starte en uforpligtende dialog.

CASE: En virksomhed blev solgt for 15 millioner

Vi blev kontaktet af en af de større pengeinstitutter her i Danmark. De var største panthavere i en virksomhed som var erklæret konkurs. Pengeinstituttet ønskede at få klarhed over hvor meget denne virksomhed kunne indbringe ved salg.

Vi registrerede og dokumenterede alle aktiver i den nu konkurs erklærede virksomhed. I dette tilfælde snakkede vi halvfabrikata, produktionsapparater, inventar, kontormiljø og hvad der ellers var i bygningen. Da virksomheden blev solgt blev den solgt for 50.000 under, det beløb vi havde regnet os frem til.

Virksomheden blev solgt for lige omkring 15 millioner kroner.

Skal du have lavet en værdiansættelse?

Du skal vælge os fordi vi har været i gamet i mange år. Vi er erfarne og vi gør os umage.

Ring til os på 2016 9230 eller send en mail til info@bachandreasen.dk